30 Mayıs 2014 Cuma

SULTANDAĞI (İSHAKLI) TARİHİ

YERLİ MANİLER-YERLİ NİNNİLER :
Kayadan enişelim
Kuş gibi dönüşelim
Sen orada ben burada
Telinen konuşalım

Karşıda Sultandağı
Şişede zeytinyağı
Aç gelin yarelerin
Çalalım merhem yağı

Al horozun kanadı
Gül dalına tünedi
Dışa çıkma molla Ali
Eller seni kınadı
DERLEYEN : Mustafa OĞUZEL
08.Ocak.1970
Sultandağı Sesi Gazetesi


Deniz üstünde biber
Gemiler gelir gider
Ne mektup var ne haber
Yüreğim yanar gider

Ayırdı bizi dağlar denizler
İçimde bir ateş kalbim seni özler
Yeter artık kurusun
O siyah nemli gözler

Bahçelerde sarı çiöek
Üstüne kondu böcek
Vay benim güzel ömrüm
Ağlamakla mı geçecek
DERLEYEN : Remziye ARICI
08.Ocak.1971
Sultandağı Sesi Gazetesi

Zeytin kara ben kara
Zeytine vermem on para
Aldık kızını gidiyoruz
Ağlayın kara kara

Ayağında al donu
Her gün giyer onu
Yengem güzel olmazsa
Alırmıydık biz onu
DERLEYEN : Aliye DEMİRAY
25.l2.1970
Sultandağı Sesi Gazetesi

Odunlar Kucağına
İner Furun ocağına
Senin ince bellerin
Sevdiğinin kucağına

Göle girme derindir
Bugün hava serindir
Ellere yar bulunmuş
Bize Allah Kerimdir

Ay kayıklar kaytıklar
Suda oynar balıklar
Bu zamanın kızları
Yar yar diye sayıklar
DERLEYEN : Hasan ÇANKAYA
01.Ocak.1971
Sultandağı Sesi Gazetesi

Kazan koydum coşmaz mı
Dalga baştan aşmaz mı
Merak etme sevdiğim 
Küs olan barışmaz mı

Topla gelin avlunun taşını
Kurban olam sil gözünün yaşını
Ver elini kömür gözlüm gidelim
Bu dünyada bulan bulur eşini
DERLEYEN : Ünzile GÖKALP
15.Ocak.1971
Sultandağı Sesi Gazetesi

Arpayı yoldum eyledim deste
Gözledim gözledim gelmedi posta
Eğer kurbet elde kalırsam hasta
Sana kimler ağlar yardan ileri

Yüce dağ başında kimanım başlı
Anamdan doğalı gözlerim yaşlı
Hiç bayram etmedim yanım kardaşlı
Gel sevdiğim usul usul gidelim
DERLEYEN : Hasan AYAZ
25.Aralık.1969
Sultandağı Sesi Gazetesi 

KOŞMA
Sultandağı eski ocak
Ilıcak yarim ılıcak
Bahçelerle bezenmiş
Güzel yeşil tatlı bucak

Haber yolla haber yolla
Karayolla demiryolla
Eski dostlar dağıtılmış
Sultandağı yalnız mı ola

Çukur çayır Dort yazır'ın
Yazın sıcak kışın kar'ın
Otlak olur yaylak olur
Gezer sende avcılar

Balla dolmuş şimdi kovan
Sende kalır sana konan
Kara Doğan kara Doğan
Sana hasret sana canan
YAZAN : Doğan Lütfi ÖZER
21.Kasım.1969
Sultandağı Sesi Gazetesi


Hayatta herkesin ayrı bakışı
Kimi gözler şehlâ,kimi şaşı
İnsan hızlı akan çay boğulmaz
Asıl tehlikeli suyun yavaşı

Aldırma siteme surata naz'a
Sende bir tebessüm maskesi taşı
Hasımlar sözü üzmesin seni
Meyvalı insana atarlar taşı

Şuna ufak,buna geçkin deme
Ayıptır,kadına sorulmaz yaşı
Bahçıvan beyhude emek çekme
Kurumuş fidan tutarmı aşı
DERLEYEN : Abdil BOZKURT
Sağır Reşit'in Abdil)
1.Mayısç1970
Sultandağı Sesi Gazetesi

YERLİ YAKILMIŞ TÜRKÜLER
1949 yılında Bojvadin Develi körüsünde bir trafik kazası olmuştur.Kamyon İshaklı'ya Bolvadin den gelirken olmuş ve kazada da ölenler olmuştur.Bu Türkü o zaman halk arasında söylenmiştir.

Cam'a verdim yanımı
Akıttılar kanımı
Azrail gelmeden oy oy
Sular aldı canımı

Otomobile bindim
Bindimde geri indim
Develiye varmadan oy oy
Suyun dibine indim

Develi katil ırmak
Kan akar parmak parmak
Birinci vadim olsun
Nebioğlu seni vurmak

Otomofil urganı
Telli çarşaf yorganı
Dudu kızı sorarsanız
Develi nin kurbanı

Nebioğlu :Ahmet ŞEN,(Merhum) Kamyon sahibi
Dudu kız :Dudu ÇEVİK,Raşidaları Raşit ÇEVİK eşi,Kazada ölmüştü.


YERLİ AĞIZLAR
Saymış günleri bir bir
Düşünürken bayrama ne kalmış
Uyanmış İlhan ÖZ,bir sahur
Dudakları uçuklamış

Muzaffer bey kulübe boykot çekmiş
Bizde sandık ki,düğün edecekmiş
Meğer iş uzamış
Araya iki bayram girecekmiş

Şair Yahya AKENGİN dalgın gezer
Sultandağlarında ovaları süzer
Teravihte dua için el kaldırmış
Camide cic ayakkabılarını çaldırmış

Nasihatlara başladı İzzet TURGAY
Kulüpte görülüyor bu ay
Ramazanda çok arttı elmanın fiatı
Ne yazıkki Müdür İzzet önceden sattı
SULTANDAĞI SESİ GAZETESİ
05.Aralık.1969

KABAKTAN TERAZİ POYRAZDAN ALAVERE : (Nuri GÜNYÜZLÜ )söyler,Boş konuşanlar için söylenen sözdür.
BİZ ORUCU TUTTUK, İFTARI YAPTIK : İş yapılırken,iş sonundaki anlaşmazlık için söylenir.Akit yapılmıştır demektir
TOĞLU BAĞLARI İÇİN :Bu suyun geldiği yere ŞARLAK veya ESVAP (ÇAMAŞIR) deresi denilirdi.Toğlu bağları eskiden 
çok yeşillik güzel bağlardı.Su Terkosa alınınca bağlar kurudu,ev yeri oldu.Türküsü vardır.
AY NERESİ VAY NERESİ
BURASI KİLLİK DERESİ
SIKIŞTIMA SÖYLERİM
TA ESKİDEN ESVAP DERESİ
04.Temmuz.1969
Sultandağı Sesi Gazetesi

YAKMA TÜRKÜLER
Entarin şöyle böyle
Nikâhta doğru söyle
Ne söyliyeyim hacı emmi
Zati kavlimiz böyle

Entarine peş olayım
Yanına yoldaş olayım
Kınalı parmaklarına
Şıngırdaklı maşa olayım
DERLEYEN : Ahmet AYDOĞMUŞ (Pepe Ahmet)


SULTANDAĞI İLÇESİNDE EN ÇOK SÖYLENEN NİNNİLEREDE
Uyu uyan güle boyan
Seherlerde yine uyan
Seher bülbülüm ninni
Uyu kuzum uyu ninni

Karşı dağlar kar'lı karsız
Ben ağlarım ar'lı arsız
Mevlam ağlatmasın kuzum ninni
Uyu yavrum uyu ninni

Karşıki dağlar olmasaydı
Lâleleri solmasaydı 
Ölüm Allahın emri
Şu ayrılık olmasaydı

Karşıki dağların eteğide eteği
Karşıki dağlar aslan yatağı
Benim yavrum dert ortağı
Ninni desem ne hal olur ninni

Ninni desem ne hâl olur
Gül açılır bahar olur
Ben kuzuma gül demem
Gülün ömrü az olur.
DERLEYENLER : Ferahnaz ÖZDEMİR_Nilgün ÖZDEMİR

RAMAZAN SAHUR DAVULCUSU MANİLERİ :
İşte geldim kapınıza
Selam verdim topunuza
Selamımı almazsanız
Valla bi daha gelmem kapınıza

Şekerim var ezilecek
İnce tülbentlerden süzülecek
Çok bekledim YÜKSEL ağabeyim
Çok kapım var gidilecek

Evlerinin önü mersin
Mersinin dalları ersin
Söyleyin benim hacı abeyim
Benim bahşişimi versin

Pencereden yel geliyor
Deste deste gül geliyor
Ramazan aylarımız
Yılda,ayda bir geliyor

Ne uyursun ne uyursun
Uykuda ne bulursun
Al abdesti kıl namazı
Cennet alâ yı bulursun

Evlerinin önü iğde 
İğdenin dalları yerde
Benim abeyimi sorarsan
Yüksek tavanlı evde

Aşağıdan yukarıya geldim
Vurdum davulumu deldim
Uyan Hacı abeyim uyan
Seni arzuladımda geldim

Davulumun ipi kaytan
Kalmadı sırtımda mintan
Hacı abeyim bahşiş verirse
Bizde alırız bir mintan
DERLEYEN. MEHMET YÜKSEL
Yeni Mahalle-Sultandağı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder